Fastan 2024

I livet går vi igenom olika perioder och skeden. Det finns tider av glädje, sorg, utmaning och nyfikenhet. ”Allt har sin tid, allt som sker under himlen har sin stund.”, skriver Predikarens författare (Pred. 3:1). Också i församlingen går vi igenom olika tider tillsammans. I allt får vi gå med Jesus och med varandra.

Nu börjar fastetiden inför påsk. Det är fyrtio dagar med start på Askonsdagen (14/2), som varar till påskafton (30/3).

Tiden under fastan är en möjlighet, en inbjudan till oss att stanna upp och tänka efter vad som är viktigast.

Varje söndag i fastan kommer det läggas ut ett konkret förslag på en fastepraktik, på våra sociala medier och här på hemsidan.

Fastepraktik 6: Ändra en vana
Tänk igenom och ändra en vana när det gäller något du brukar köpa eller hur du väljer transport, för skapelsens skull.

Fastepraktik 5: Dela med dig
Dela med dig av något den här veckan. Kanske något du har som någon annan behöver bättre. Eller en gåva till dem som drabbas av krig eller sjukdom.

Fastepraktik 4: Vid dina fötter
Equmenia Ton har skrivit ytterligare en sång till fastan. Den heter Vid dina fötter och är en bön om att vi under fastan skall få lägga ner hela våra liv, både glädje och sorg, skratt och tårar inför Jesus. Förhoppningen är att denna låt skall hjälpa dig att i bön, ännu tydligare få syn på Jesus i ditt liv under fastan.

Klicka här för att komma till Equmenia Tons hemsida. Där hittar du länkar till sången på både Spotify och youtube, samt till David Media där du kan köpa noterna.

Fastepraktik 3: Förbön
Be speciellt för någon under veckan som kommer, en liten stund varje dag.

Fastepraktik 2: Uppmuntran
Skicka ett uppmuntrande mejl, kort eller mess till någon den här veckan.

Fastepraktik 1: Nattens vila – Examen
Nattens vila är en bön och en vägledning in i en böneform som kristna bett i hundratals år. Bönen kallas för examen. Bönen ber man på kvällen som en enkel återblick på dagen som gått.

Den består av tre delar. Den börjar med att man öppnar sig för Jesus och försöker se vart man mött honom under dagen. Sedan fortsätter bönen med att man får lägga av sig det som tyngt en under dagen, lägga bördan på Jesus axlar. Den sista delen innebär att man på nytt får överlåta sig till Jesus, den uppståndne Guden innan man går in i nattens vila.

Equmenia Ton har till fastan detta år skrivit en sång som heter just Nattens vila. Förhoppningen är att denna låt skall hjälpa dig att i bön, ännu tydligare få syn på Jesus i ditt liv under fastan.