Var med

Oavsett vem du är. Oavsett hur ditt liv ser ut. Så är du genom Jesu kärlek välkommen.

Tureholmskyrkan är byggd som en öppen famn och in i den famnen vill vi bjuda människor att komma. Vår längtan är att var och en som kliver in genom kyrkans dörrar ska få mötas av Guds kärlek.

Välkommen att ta del av de olika samlingar och verksamheter som ryms i denna öppna famn.

Gudstjänst

Gudstjänst firas som regel varje söndag, oftast kl.10. Söndagsskolan, barnens egen gudstjänst, äger rum samtidigt. Några gånger per termin firar vi gudstjänst med alla åldrar tillsammans.

I gudstjänsten möts vi och sjunger, ber och lyssnar till Guds ord genom bibelläsning och predikan. I varje gudstjänst ges möjlighet att tända ljus för det vi vill lyfta inför Gud i bön. En söndag i månaden, vanligtvis den första, är det nattvard. Efteråt gudstjänsten i kyrksalen möts vi runt fikaborden, där kyrkkaffe serveras till självkostnadspris.

”I gudstjänsten sker ett möte mellan Gud och människa, mellan himmel och jord, mellan nutid och framtid. Människor som inte annars skulle ha träffats kommer tillsammans. Vi får ett tilltal och vi ger vårt gensvar. Minnet av gudstjänsten kan vi bära med oss hela veckan och se hur Gud är med oss också där.”

Ur Kyrkohandbok för Equmeniakyrkans församlingar

Bön på onsdagar

Varje onsdag kl 10-10.30 samlas vi till bön i kyrksalen.

Någon från kyrkans diakonigrupp inleder med att läsa en kort text.

Därefter finns möjlighet att:
– Sitta tyst och be
– Be högt
– Ta en färdigskriven bön och be tyst eller högt
– Lägga en lapp med böneämne i bönelådan
– Tända ljus

Kl 10.30 avslutar vi med att be välsignelsen.

Om du har något du vill att vi ber för kan du maila info@tureholmskyrkan.se.

Onsdagscafé

Välkommen till Tureholmskyrkans onsdagscafé, en mötesplats för alla som vill fika. Ta med en vän eller kom och lär känna nya människor.

Caféet är öppet onsdagar kl.14-17 (utom tredje onsdagen i månaden då det är dagträff). Håll utkik efter caféskylten vid vägen – då är det öppet!

Dagträffar

Tredje onsdagen i månaden är det dagträff kl 14, det vill säga en träff för alla som är lediga dagtid.

Det bjuds på ett varierande program av såväl inbjudna gäster som församlingens egna medlemmar: sång och musik, bildvisning, berättelser med mera.

Varje gång serveras fika.

Tillsammanskören

Kören är för dig som är runt 20 år och uppåt. Du behöver inte kunna läsa noter för att vara med. Vi sjunger på gudstjänster och konserter i Tureholmskyrkan ett par gånger per termin. Ibland besöker vi även andra kyrkor.

Övning vissa måndagar klockan 19.30-ca 21, se hemsidans kalender.

Kontaktperson: Dan Inge Olsson 0706-46 06 86

Tikva

Rörelseträning på kristen grund

Under ett pass får du göra enkla och effektiva kroppsövningar för smidighet, andning och blodcirkulation. Du utför övningarna efter egen förmåga.

Instruktören leder genom passet och säger även bibelord till uppmuntran och hopp. Ordet tikva betyder just ”hopp” på hebreiska.

Passen är gratis och kräver ingen anmälan. Ta med träningsmatta.

Instruktör: Jennie Malmgren, socionom med diakonalt ansvar i Tureholmskyrkan
0738-00 81 10, jennie.malmgren@tureholmskyrkan.se

Att bli kristen

Att vara kristen innebär inte att leva ett liv fritt från bekymmer och svårigheter. Att vara kristen innebär att leva ett liv med lika mycket bekymmer som alla andra men med en tro att vi inte står ensamma i dessa svårigheter.

Att vara kristen är att tro på en levande Gud som vill ha en relation med oss människor, som vill hjälpa oss att leva våra liv och vara en del av vår vardag. En Gud som valde att komma till oss i mänsklig gestalt genom Jesus Kristus och som därmed vet precis vad det är att vara människa. En Gud som skrattar, gråter och lever med oss.

Att vara kristen är att tro på en Gud som har besegrat döden. Att få bära ett hopp om att döden inte är slutet utan att livet fortsätter bortom det vi ser här.

Vägen till en personlig tro på Jesus Kristus ser olika ut för varje människa. Gud, som har skapat oss och som känner oss vid namn, närmar sig oss på det sätt som är rätt för oss. Gud tvingar sig inte på – men söker efter oss var och en.

Om du har funderingar och frågor om kristen tro är du välkommen till någon av våra samlingar och/eller ta kontakt med våra anställda eller någon i församlingen som du har förtroende för.