Gudstjänst 5 april Palmsöndagen

Som det är just nu får vi fortfarande träffas i mindre grupper – upp till 50 människor. Det betyder inte att alla som kan komma nu på söndag ska göra det. V i vill förstås inte att du kommer om du är sjuk eller om du har milda förkylningssymptom, om du är i en riskgrupp, eller om du känner dig orolig och obekväm. Vi vill vara tydliga med att du inte behöver delta i våra gudstjänster och verksamheter i nuläget.

Vi ställer inte in våra offentliga gudstjänster eftersom vi sannolikt inte kommer vara så många som 50. Vi var 20 i söndags. Istället kommer vi fira gudstjänst tillsammans nu på söndag – på olika sätt.

Några kanske bestämmer sig för att komma till Tureholmskyrkan på söndag. Då predikar församlingens pastor Derek Walles över temat ”Vägen till korset”. Sången och musiken leds av Emma Olsson med vänner. Vi kommer också fira nattvard, anpassat efter denna tids förutsättningar.

Du som inte komma kan förhoppningsvis lyssna till gudstjänsten på telefonen och kanske även titta på den genom livestreaming på datorn. Vi jobbar på någon typ av alternativ så att du faktiskt kan fira gudstjänst med din egen församling hemifrån.

Ni kan också skicka in era bönämnen till info@tureholmskyrkan.se om ni vill så lyfter vi fram dem under gudstjänsten. Du kan indikera om du vill att vi ska be för dem högt eller inte.

Du kan också gå in på andra kyrkors hemsidor och tittar på deras gudstjänster, tittar på SVT:s gudstjänst eller skapa din egen gudstjänst genom att sjunga några av dina favoritsånger, be och följa andakten här nedan från https://www.gudstjanst.se/service?date=2020-04-05.

Andakten: Vägen till korset
Jesaja 56:6-8
Efesierbrevet 2:12-16
Matteus 21:1-11
Psaltaren 118:19-29

Bön: ”Kom Heliga Ande – öppna Ordet för mig – och öppna mig för Ordet.”

Läs bibeltexten. Om något direkt får dig att tänka till, stanna där och fundera vidare. Annars finns dessa frågor att fundera på:

• Jesus rider in på en åsna i Jerusalem, judarnas huvudstad. Varför gör han det?
• Lärjungarna som fick vara med om den här stunden – hur tror du att de upplevde den?
• Texten beskriver en stund av glädje och förväntan. Ändå så är temat för texten Vägen till korset eftersom det inte dröjde så länge innan Jesus blev fängslad och dödad. Har du varit med om stunder av glädje och förväntan som förbytts i svårigheter?
• Vad kan få dig att jublande ropa: Hosianna!?

Bön: Tack för den Jesus jag mötte i texten finns hos mig här och nu. Hjälp mig att bära det jag har sett och lärt mig vidare i mitt liv.
Författare: Sara Löfstedt