”Hjälparen kommer” – kommunikation med Gud

Söndagen före pingst den 24 maj firar vi gudstjänst kl.10 i Tureholmskyrkan. Du kan också delta i gudstjänsten genom våra Facebook- och youtube- kanaler. Sök efter ”Tureholmskyrkan” så hittar du rätt.

Liselotte Spåre, som är pastor och ansvarig för utvecklingen av verksamheter riktad till barn och familjer i Equmeniakyrkans Region Syd, predikar och Dan Inge Olsson leder oss i sång och musik. Tillsammans med dem formar vi gudstjänsten, både vi som är på plats i kyrkan och vi som tittar hemifrån via webben.

Dagens tema är Hjälparen kommer. Det finns en hel del i Bibeln och även saker som Jesus säger som inte är alltid så lätta att förstå. Men Gud lämnar oss inte ensamma utan sänder oss hjälp.

Dagens bibeltexter enligt kyrkoåret
1 Kungaboken 19:9-16
Apostlagärningarna 1:12-14
Johannesevangeliet 16:12-15
Psaltaren 33:18-22

Söndagens andakt från gudstjanst.se av Charlotte Thaarup
Bibeltext: Johannesevangeliet 16:12-15
Bön: Kom Heliga Ande – öppna Ordet för mig – och öppna mig för Ordet.

Läs bibeltexten. Om något direkt får dig att tänka till, stanna där och fundera vidare. Annars finns dessa frågor att fundera på:

• Vem är Hjälparen?
• Vilka andra namn har Anden?
• Vad är Andens uppgift?
• Hur ser vi treenigheten i texten?
• Vilken plats har Anden i ditt liv?

Bön: Tack för den Jesus jag mötte i texten finns hos mig här och nu. Hjälp mig att bära det jag har sett och lärt mig vidare i mitt liv.