Information med anledning av Covid-19

Information rullar in från omvärlden och det är lätt att bli förvirrad av alla dessa olika budskap. Vi måste bedöma vår situation från hur det är här i Sverige och vad de svenska hälsomyndigheterna ger för rekommendationer och restriktioner. För en del av oss fortsätter livet nästan som vanligt medan andra har fått göra stora förändringar.

Tureholmskyrkan och Equmenia Tureholmskyrkan vill följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och Equmeniakyrkan ger och med detta som grund har vi tagit beslutet att fortsätta med öpnna gudstjänster så länge vi kan. Antalet närvarande kommer räknas för att inte överstiga 50 personer. De gånger det är möjligt kommer gudstjänsterna livesändas på Youtube och även kunna ses efteråt på Youtube (sök efter Tureholmskyrkan).

Alla är välkomna att delta i det vi erbjuder så länge ni eller era barn inte uppvisar några förkylningssymtom (inkl. feber, hosta eller ont i halsen), inte heller milda symtom. Du som är över 70 år eller befinner dig i en riskgrupp råder vi att inte delta i våra samlingar över huvud taget. Vi som församling och Equmenia har ansvar för våra medlemmar och samhället. Vi agerar inte utifrån rädsla utan av respekt och omsorg – vi vill vara rädda om varandra.

För att undvika smittspridning ber vi alla respektera hygienrutiner och fysiskt avstånd om ni deltar i våra gudstjänster och verksamheter. Vi kommer att göra vissa förändringar i gudstjänsterna för att undvika smittspridning, bland annat kan vi utnyttja hela lokalen genom att öppna upp kyrksalen till serveringslokalen, inte använda psalmböcker eller kollektboxar. Tills vidare kommer vi inte ha något kyrkkaffe i samband med gudstjänsterna. I de samlingar där det är fika (t.ex. Tonår) kommer detta serveras enligt gängse rekommendationer. Ni som inte kan delta i samlingar uppmuntrar vi att hålla kontakt med oss i församlingen och Equmenia genom telefon och sociala medier och våra gruppledare kommer försöka göra likadant för er.

Vi behöver alla lära oss att vara kreativa och flexibla i hur vi nu är kyrka. Våra gudstjänster och verksamheter kanske kommer utföras på olika sätt, eller ett helt nytt sätt. Beroende på vad vi hör från myndigheterna kan allt ställas in med kort varsel. Gudstjänster och verksamheter kan också ställas in i sista minuten på grund av ledarbrist eller att medverkande blivit sjuka. Vi gör allt vi kan för att komma ut med information så snabbt som möjligt, via hemsidan, medlemssidorna och facebook. Det är viktigt att alla, ledare samt deltagare, håller sig uppdaterade och även hjälper till att hålla andra uppdaterade som har svårt att få information på ett annat sätt.

För frågor kan du ringa församlingsvärdinna Maggan Martinsson (0709-22 19 28) eller administratör Marisete Martinsson (0705-78 70 48).

Sprid gärna denna information till andra som har relation till Tureholmskyrkan och Equmenia Tureholmskyrkan. Vi sätter vår blick på Gud och litar på Guds närvarande omsorg och kärlek.

/Tureholmskyrkans styrelse och Equmeniakyrkans styrelse

Sidan uppdaterad 2020-08-24