Kvällsgudstjänst med dop

Välkommen till pingstdagens gudstjänst den 31 maj kl.18, en gudstjänst som rymmer den levande relation vi får ha med Gud.

Vi kommer fira gåvan den Heliga Ande är till individen och församlingen genom gemenskap, sång, bön samt dopet av två av våra ungdomar, Doreen Walles och Elsa Molin.

Fira med oss på plats eller genom vår Youtube eller Facebook kanaler – Tureholmskyrkan.

Söndagens texter enligt kyrkoåret:
Jesaja 12
Efesierbrevet 2:17-22
Johannes 7:37-39 och Apostlagärningarna 2:1-11
Psaltaren 104:27-31

Pingstdagens andakt från gudstjänst.se

Bön: Kom Heliga Ande – öppna Ordet för mig – och öppna mig för Ordet.

Läs bibeltexten Joh 7:37-39 eller Apg 2:1-11. Om något direkt får dig att tänka till, stanna där och fundera vidare. Annars finns dessa frågor att fundera på:

• ”Strömmar av levande vatten” talar Jesus om. Hur tänker du dig levande vatten?
• Texten talar om högtidens sista dag och syftar på lövhyddofesten som bland annat innebar att man hämtade vatten från Siloadammen och hällde ut vid altaret (källa: Bibel 2000). På vilket sätt kan den informationen hjälpa oss att förstå den här texten?
• Här beskrivs den heliga Anden som något som strömmar fram ur oss. Hur ser du på den?
• Vad betyder den heliga Anden för dig?

Bön: Tack för den Jesus jag mötte i texten finns hos mig här och nu. Hjälp mig att bära det jag har sett och lärt mig vidare i mitt liv. Amen

Författare: Sara Löfsted